Gewrichten en botten

Wist je dat het volwassen skelet 206 botten heeft en dat baby's worden geboren met 300 die uiteindelijk samensmelten? Botten en gewrichten spelen een belangrijke rol in het lichaam en samen met spieren zorgen ze ervoor dat jij kunt bewegen en stabiel door het leven kunt!

Lees meer

Alle producten in deze categorie

The role of bones

De Rol Van Botten

De rol van botten is om je lichaam vorm te geven, het lichaam overeind te houden en om vitale organen zoals het hart te beschermen. Ze slaan ook essentiële mineralen op zoals calcium, fosfor en beenmerg. Dit is nodig om te overleven, aangezien in het beenmerg belangrijke bloedcellen worden gemaakt.

Er zijn 5 verschillende vormen van botten in het lichaam: lang (de bovenarm), kort (de hand), plat (de ribben), onregelmatig (de wervels) en sesamoid (de knieschijf). Deze spelen allemaal een andere rollen binnen het bewegingsapparaat en groeien gedurende je hele leven totdat je volwassen bent.

De Rol Van Gewrichten

The role of joints

Gewrichten bestaan waar twee of meer botten met elkaar in contact komen. Ze bevatten kraakbeen dat functioneert als een soort olie die de gewrichten dempt om te voorkomen dat ze tegen elkaar wrijven en daardoor pijnlijke schade veroorzaken, en dat het ene bot met het andere verbindt. Gewrichten bevatten ook ligamenten die botten met elkaar verbinden om te versterken.

Er zijn verschillende soorten gewrichten in het lichaam. Ten eerste heb je synoviale gewrichten die synoviaal vocht bevatten. Deze zitten bijvoorbeeld in je armen en benen. Het vocht helpt de botten over elkaar heen te bewegen waardoor je makkelijk kunt bewegen, zoals een motor olie nodig heeft om soepel te kunnen wegen. Je hebt dan kraakbeenachtige gewrichten in de wervelkolom en het bekken die stabieler zijn maar je kunt minder bewegen. Je hebt ook vezelige gewrichten die alleen moeten worden gestabiliseerd en die je niet kunt verplaatsen. Denk bijvoorbeeld aan je schedel.

Waarom is het belangrijk om voor je botten en gewrichten te zorgen?

Why is it important to look after your bones and joints?

Omdat je nu de rol van de botten en gewrichten kent, vraag je je wellicht af waarom het zo belangrijk is dat je goed voor ze zorgt. Schade aan de botten kan tot veel pijn leiden en betekent dat je dat deel van je lichaam niet kunt gebruiken. Als je ooit een arm hebt gebroken, weet je wel hoe vervelend en pijnlijk dat is! Een botbreuk als gevolg van letsel kan in de loop van de tijd worden verholpen, maar algemene slijtage die tot zwakte leidt, kan op de lange termijn problemen veroorzaken. Botverlies kan uiteindelijk leiden tot een lage botdichtheid (osteopenie) waarbij de botten zwak zijn. Dit kan dan leiden tot osteoporose waarbij de botten poreus worden. Zo loop je dus meer risico op een botbreuk, al bij een simpele val.

Gewrichten kunnen na verloop van tijd snel achteruit gaan en dit kan leiden tot pijn die je mobiliteit kan beperken. Een gebrek aan synoviaal vocht kan er ook toe leiden dat de botten tegen elkaar wrijven, wat veel pijn veroorzaakt. Als jij je gewrichten niet verzorgt, kan dit ook leiden tot verrekte banden, wat het meest voorkomt bij atleten. Als je gewrichten op een bepaald punt in verval raken, kun je verschillende vormen van artritis krijgen, waarbij de gewrichten het redden voorbij zijn. Daarom is het belangrijk om altijd voor je gewrichten te zorgen, zodat ze gezond blijven en vrij kunnen bewegen voordat het te laat is.

Symptomen van Beschadigde of Zwakke botten en Gewrichten

Als je denkt dat je mogelijk last hebt van beschadigde of verzwakte botten en gewrichten, zijn er enkele symptomen waar je op moet letten. Hoewel deze van persoon tot persoon kunnen verschillen en afhankelijk zijn van het soort schade, zijn hier een paar algemene symptomen waar je op kan letten:

bones and joints

Botten:

  • Pijn in het gebied
  • Pijn en ongemak
  • Zwelling, blauwe plekken of gevoeligheid rond het bot
  • Onvermogen om gewicht te dragen
  • Verlies van functie of beweging
  • Broze botten die gemakkelijk breken
  • Gebogen houding van de rug
  • Bot misvormingen

Gewrichten:

  • Gewrichtspijn
  • Gewrichtsroodheid
  • Zwelling van de gewrichten
  • Gezamenlijke warmte
  • Stijfheid
  • Pijn en ongemak
  • Vergrendeling van het gewricht
  • Verlies of gebrek aan beweging
  • Mank lopen

Wat kan Zwakke of Beschadigde Botten en Gewrichten veroorzaken?

Net als bij de symptomen, zijn er veel verschillende factoren die kunnen leiden tot bot- of gewrichtsproblemen en deze kunnen elke persoon anders beïnvloeden. Hier zijn er een aantal om op te letten:

  • Leeftijd
  • Slijtage
  • Letsel
  • Spanning
  • Genen
  • Een ongezond voedingspatroon
  • Overgewicht of obesitas hebben
  • Een gebrek aan of geen regelmatige lichaamsbeweging
  • Menopauze en hormonale veranderingen
  • Slecht postuur
  • Nutriëntentekort (vooral calcium en vitamine D)
  • Infecties en infectieziekten (zoals hepatitis)
  • Ziekten (zoals jicht en lupus)
  • Bepaalde medicijnen

Hoe Zorg je voor je Botten en Gewrichten

Hoewel sommige oorzaken van bot- en gewrichtsproblemen niet kunnen worden vermeden (zoals leeftijd, bepaalde ziekten of menopauze), zijn er tal van andere dingen waarmee jij direct kunt beginnen om het verschil te maken:

  • Actief blijven en regelmatig sporten
  • Gezond gewicht behouden
  • Volg een goed dieet
  • Voldoende calcium en vitamine D binnenkrijgen
  • Goede zithouding
  • Gehydrateerd blijven en veel water drinken
  • Stoppen met roken en drinken, of in ieder geval verminderen
  • Gebruik van natuurlijke bot- en gewrichtssupplementen
  • Ondersteunende schoenen dragen

Voedingsmiddelen voor Gezonde Botten en Gewrichten

Wist je dat voeding en wat je eet een groot verschil kan maken voor de gezondheid van je botten en gewrichten? Hier zijn enkele geweldige voedingsmiddelen die je aan jouw dagelijkse en wekelijkse dieet kunt toevoegen om een goede botdichtheid te behouden en je gewrichten in beweging te houden.

Foods for healthy bones and joints
  • Calciumrijke zuivelproducten waaronder melk, kaas en boter
  • Vette vis met Omega 3 waaronder zalm, krill, kabeljauw en makreel
  • Plantaardige Omega 3-bronnen, waaronder lijnzaad, algenolie en chiazaad
  • Glucosamine en chondroïtine
  • Hennep inclusief hennepzaadolie
  • Collageen, ook afkomstig van zee- en runderen
  • Groene bladgroenten waaronder broccoli, boerenkool en kool
  • Soja inclusief bonen en drankjes
  • Kurkuma inclusief curcumine
  • Knoflook inclusief knoflookolie
  • Gember inclusief extract en olie
  • Noten waaronder walnoten, amandelen en pinda's
  • Bessen rijk aan antioxidanten, waaronder bosbessen, aardbeien en kersen
  • Resveratrolrijke rode druiven inclusief druivenpitextract

Overzicht

Je botten en gewrichten spelen een gigantische rol in jouw welzijn en dus is het erg belangrijk om zo vroeg mogelijk te beginnen met het verzorgen van je botten en gewrichten. Sommige problemen zijn onvermijdelijk, maar er zijn gelukkig talloze andere dingen die jij kunt ondernemen om vandaag nog voor je botten en gewrichten te gaan zorgen!

Wij maken u erop attent dat de resultaten van onze producten per individu kunnen variëren. Het wordt aanbevolen deze producten te gebruiken naast een voedzaam gebalanceerd dieet en regelmatige lichaamsbeweging. Alle klant beoordelingen op deze website zijn oprecht.