maandag - vrijdag | 11.00 - 16.00

Waarom Omega 3 zo belangrijk is voor het hart

Wat zijn omega 3 vetzuren?

Omega 3 vetzuren zijn een soort meervoudig onverzadigd vet dat het lichaam nodig heeft voor verschillende vitale functies. Ze zijn onderverdeeld in drie soorten en zijn te vinden in plantaardige en mariene voedingsmiddelen en oliën.

  1. ALA - Alfa-linoleenzuur (verkrijgbaar bij plantaardige oliën)
  2. EPA - Eicosapentaeenzuur (gevonden in vette vis)
  3. DHA - Docosahexaeenzuur (beschikbaar in zeevruchten)

Het verband tussen omega 3 en hartgezondheid

Foods Containing Omega 3

Van het bouwen van hersencellen tot het gezond houden van het hart, elk aspect van de algehele gezondheid kan beïnvloed worden door omega 3. Het menselijk lichaam produceert echter zelf geen omega 3 vetzuren. Ze kunnen alleen worden verkregen uit omega 3 voedingsmiddelen zoals tofu, sojabonen, lijnzaad, chiazaad, walnoten, koolzaadolie, sojaolie, oesters, levertraan, zalm, sardines, garnalen en bepaalde verrijkte voedingsmiddelen. Idealiter zou omega 3 ten minste 5% van je totale calorieën moeten uitmaken.

Omega 3 voordelen voor de gezondheid van het hart

  1. Verlaagt het niveau van triglyceriden

    Triglyceriden is een soort lichaamsvet dat in het bloed wordt aangetroffen. Wanneer het niveau van triglyceriden in het lichaam toeneemt, leidt dit tot een vetophoping in de wanden van de slagaders. Dit verhoogt het risico op een beroerte, maar omega 3 kan triglyceriden verlagen! (1)

  2. Vermindert het risico op aritmie

    Abnormale hartslagen worden aritmie genoemd en hoewel ze onschadelijk zijn, kunnen ze het risico op hartproblemen vergroten. Onderzoek heeft een positief verband aangetoond tussen de inname van omega 3 vetzuren en een verminderd risico op aritmie. (2)

  3. Verlaagt de bloeddruk lichtelijk

    Hoge bloeddruk verhoogt het risico op een beroerte, maar van de effecten van omega 3 op de bloeddruk is bekend dat ze positief zijn. Zowel systolische als diastolische bloeddruk blijkt licht te dalen als mensen een hogere dosis omega 3 krijgen toegediend. (3)

  4. Verlaagd het risico op vaatvernauwing

    Vaatvernauwing bestaat meestal uit cholesterol, vet en calcium en het kan zich ophopen in de bloedvaten. Dit kan de zuurstofstroom in het bloed beperken. Een dieet dat rijk is aan omega 3 vetzuren is in verband gebracht met een lager risico op een beroerte. Dit komt omdat omega 3 vetzuren antioxiderende en ontstekingsremmende effecten hebben die de werking van endotheelcellen langs de bloedvaten kunnen verbeteren. De inname van omega 3 kan dus mensen met hartaandoeningen ten goede komen. (4)

    Als je in goede gezondheid bent en elke week minstens twee porties vette vis eet, dan is het uitstekend voor je hartgezondheid! Als het echter een uitdaging voor je is om te zorgen voor een dieet met een optimale hoeveelheid omega 3, dan kun je overwegen om omega 3 supplementen aan je dieet toe te voegen. Deze gemakkelijk in te slikken supplementen versterken jouw gezonde dieet zonder gedoe!

Hoe kies je de juist omega 3 supplementen?

Hier zijn een paar aandachtspunten om op te letten wanneer je een omega 3 supplement zoekt die de maximaal mogelijke voordelen geeft:

  • 1000 mg omega 3 in elke portie
  • Een krachtige combinatie van EPA en DHA
  • Een GMP-certificering zodat je weet dat je het beste aan je lichaam geeft

Vermijd conserveermiddelen en chemicaliën en als je vegan bent, controleer dan of het supplement is gemaakt met algenolie. Naast deze factoren is het volgen van een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging de beste keuze voor een gezond hart!

References

Andere interessante artikelen

Aanbevolen Producten

Delen met