*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Laagste prijs garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis levering vanaf €50

    Verzonden door PostNL

  • Webshop Keurmerk

    Sinds 2017

  • Bescherming van klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig bij ons

5 invloeden van het seizoen op je dieet

Afgezien van de enorme verandering in weer, fysieke activiteiten en de algemene stemming, gaan de verschillende seizoenen meestal gepaard met veranderingen in onze eetpatronen en dieetroutines; kookstijlen veranderen geleidelijk van barbecueën naar binnen koken. Dit heeft dus invloed op wat we koken en wat we eten.

Als gevolg hiervan kan het moeilijk zijn om een strikte dieetroutine bij te houden wanneer er verschillende factoren zijn die het eetpatroon tijdens seizoenswisselingen kunnen beïnvloeden. Dit kan een probleem zijn, vooral wanneer je het hele jaar door een streng dieet aangehouden hebt. In dit artikel kijken we naar 5 belangrijke factoren die het diëten moeilijker maken tijdens seizoensveranderingen.

1. Temperatuur

Tijdens seizoensveranderingen ervaren we een drastische verandering in temperatuur die de condities van ons lichaam beïnvloedt. Hierdoor beïnvloeden we wat we eten en onze veranderen onze voedingsroutines. Onderzoekers zeggen dat koud weer een neiging in ons oproept om een dikkere vetlaag op te bouwen om de koude winter te overleven.

2. Hormonen

Seizoensveranderingen kunnen ook de balans van sommige hormonen in ons lichaam die verantwoordelijk zijn voor het beheersen van honger en eetlust beïnvloeden. Dit is een van de redenen waarom het een stukje moeilijker wordt om een dieet te volgen. De hormonen waarnaar in dit geval moet worden gekeken, zijn leptine, ghreline en glucocorticoïden. Deze hormonen hebben ook de neiging om seizoensgebonden emotionele gevoelens teweeg te brengen, zoals winterdepressies.

3. Seizoensgebonden Affectieve Stoornis

Dit is een soort aandoening die depressie veroorzaakt naar aanleiding van seizoenswisselingen. Als gevolg hiervan treedt een seizoensgebonden affectieve stoornis meestal rond dezelfde tijd elk jaar op. Als je in deze tijd van het jaar het slachtoffer bent van deze aandoening, ben je vaak humeurig en heb je minder energie om iets te doen. Seizoensgebonden affectieve stoornissen hebben ook invloed op uw eetpatroon, waardoor het moeilijk is om uw dieet bij te houden. Dit is meestal de belangrijkste oorzaak van winterdepressie. Seizoensgebonden affectieve stoornis kan worden behandeld door middel van medicijnen en therapieën zoals gedragstherapie, chronotherapie en lichttherapie.

4. Daglichturen

Het aantal uren dat het licht is per dag beïnvloedt ook onze eetlust; onderzoekers zeggen dat zonlicht het vermogen heeft om een verandering in ons dieet teweeg te brengen. Verder stelden ze vast dat mensen met een Seizoensgebonden Affectieve Stoornis in dit geval meer koolhydraten consumeren om hun humeur te verbeteren.

5. Op eten gerichte gelegenheden

Sommige seizoenen komen met veel leuke activiteiten, vakanties en op eten gerichte gelegenheden, wat betekent dat het erg moeilijk wordt om een streng dieet te handhaven. In de zomer zijn gelegenheden zoals barbecuefeesten onvermijdelijk, waardoor onze verlanges naar een bepaald soort voedsel toenemen.

Aan de andere kant, hebben we tijdens de winter gelegenheden zoals Kerstmis en Nieuwjaar. Tijdens deze speciale gelegenheden wordt het moeilijk om onze voeding te beheren. Deze periode is moeilijk voor zowel onze fysieke als mentale gezondheid omdat het gemakkelijk wordt om te vallen in een winterdepressie.