*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Laagste prijs garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis levering vanaf €50

    Verzonden door PostNL

  • Webshop Keurmerk

    Sinds 2017

  • Bescherming van klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig bij ons

5 Tips om je gezonde eetgewoonten vast te houden

Waarom vallen de meeste mensen terug in hun ongezonde eetgewoonten zodra het weekend begint? Of waarom is het zo makkelijk om er even niet op te letten tijdens een familiefeest of een diner met collega’s?

4 van de 10 mensen die een dieet volgen beginnen op maandag en vallen terug in hun oude eetgewoonten op vrijdag. Laten we dat veranderen met 5 tips om je aan je nieuwe dieet te houden.(1)

Individuele fitness doelen variëren van persoon tot persoon, maar of je nu op zoek bent naar gewichtsverlies, fit wilt worden voor dat toernooi op kantoor of zelfs een marathon wilt lopen, in vorm komen en gezond eten is nooit eenvoudig en vereist consistentie en toewijding. Meer dan 42% van de mensen zegt dat het moeilijk is om zich aan hun nieuwe plan te houden, inclusief gezond eten of sporten.

Studies tonen zelfs aan dat bijna 40% van de mensen hun gezondheidsdoelen al in de eerste week opgeeft en meer dan 60% binnen een maand stopt. (2)Dus waarom is het zo dat slechts een klein percentage mensen dat hun eigen dieet en trainingsplan maakt, zich eraan houdt? Wat is hun geheim?

Er is geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Het starten van een fitnessprogramma of een gezond eetpatroon vraagt om een ingrijpende aanpak. Sommigen hebben gewoon een gebrek aan toewijding, anderen hebben een veeleisend werkleven of mensen missen gewoon het geduld.

Dus vandaag nemen we een kijkje naar 5 gemakkelijk te volgen en toch effectieve tips om van gezond eten een gewoonte te maken:

5 Tips om je gezonde eetgewoonten vast te houden

  1. Neem kleine en langzame stappen

    De meeste mensen weten niet wat ze moeten doen voordat ze aan een dieet beginnen en beginnen daarom te snel of met te grote stappen. Dit maakt het vasthouden aan een plan voor gewichtsverlies een onnodig moeilijke uitdaging. Begin met het aanbrengen van kleine wijzigingen zoals:

    • Drink water in plaats van frisdrank.
    • Fruit en noten eten in plaats van chips en koekjes.
    • Eet groenten en soep in plaats van patat en hamburgers.
    • Overschakelen van gewone koffie naar groene koffie.
    • Neem een eiwitreep in plaats van een stuk chocolade.

    Deze minder ingrijpende veranderingen zijn gemakkelijker te handhaven gedurende een lange periode.

  2. Voorkom honger

    Als je jezelf uithongert, ga je uiteindelijk zoveel mogelijk eten. Dit gebeurt omdat je bloedsuikerspiegel laag wordt en je begint te verlangen naar geraffineerde bloem of suiker. Zorg er daarom voor dat je geen honger krijgt, omdat je dan juist meer zin krijgt in zoete snacks. Eet daarom liever de hele dag door gezonde snacks of neem om de paar uur kleine maaltijden.

  3. Leer onderscheid te maken tussen honger en zin in snacks

    Er is een groot verschil tussen de hongergevoelens die je krijgt als je lang niet hebt gegeten en het verlangen dat je voelt wanneer je iets wilt eten alleen omdat je moe, verveeld, verdrietig of gestrest bent.

  4. Verplaats je focus van het einddoel naar je gedrag

    Je moet een sterke focus en discipline hebben om tips voor een gezonde levensstijl te volgen. Maak er een spel van en daag jezelf uit om te winnen. Hoeveel lepels rijst kun je de komende weken vervangen door groenten? Kun je de lift overslaan en de trap nemen voor een hele maand? Kun je je ochtend kopje thee verwisselen met een superfood smoothie?

  5. Gezond eten is niet zo moeilijk, toch?

  6. Eet met aandacht

    Aandachtig eten is de sleutel tot het ontwikkelen en behouden van een gezonde levensstijl. Neem dus de tijd om van je eten te genieten en waardeer het feit dat eten je lichaam ondersteunt en versterkt. Dit vergroot je kansen om blijvende veranderingen in je leven te ontwikkelen en helpt je om van gezond eten een blijvende gewoonte te maken!

Bonus tip: stop met de de ‘alles- of niets’ benadering

De gedachte om één streng dieet te volgen totdat je je doelwit bereikt, zorgt ervoor dat de meeste mensen terugvallen in hun oude eetgewoonten en het bekende jojo-effect ervaren. Sta jezelf toe om af en toe te eten wat je wilt - deel een dessert, neem slechts één koekje in plaats van een heel pak en geniet af en toe van een klein stukje pizza, zodat je niet na drie weken gezond eten alsnog zin krijgt in een enorme hamburger.

Het zijn onze sterke emoties die ons rationele denken overnemen en ons afleiden van het bereiken van onze gezondheidsdoelen. Er zijn veel gezonde recepten waarvan je niet zult geloven dat ze zo lekker zijn! Verzamel ze, druk ze af en plak ze ergens in je keuken zodat je jezelf niet hoeft af te vragen: "Waarom geef ik altijd het afvallen op?".

  1. https://www.dailymail.co.uk/news/article-2421737/Diet-starts-today--ends-Friday-How-quickly-slip-bad-eating-habits-days.html
  2. https://www.health.com/nutrition/5-reasons-most-diets-fail-within-7-days

Aanbevolen Producten