WeightWorld Logo

maandag - vrijdag | 11.00 - 16.00

5 Voedingsmiddelen Voor Je Geheugen

Als het om je geheugen gaat, speelt de gezondheid van je hersenen een belangrijke rol. Er zijn een paar verschillende factoren die het welzijn van je hersenen kunnen verminderen, waaronder stress, stemming en ziekte, maar het voedsel dat we in ons lichaam stoppen is een erg belangrijke factor die bijdraagt aan de gezondheid van je brein. Maar wat zijn de beste voedingsmiddelen voor je geheugen? De beste voedingsmiddelen die het geheugen stimuleren, zijn rijk aan antioxidanten, B-vitamines en omega-vetzuren. Om jou te helpen met het vinden van voedingsmiddelen die goed zijn voor je geheugen, hebben we hier een top-5 samengesteld!

  1. Koffie

    Veel mensen consumeren natuurlijk koffie in de ochtend, om even snel wat energie te krijgen voor die lange dag werk of school. Koffie bevat cafeïne, een natuurlijk stimulerend middel dat de focus, alertheid en zelfs de stemming kan bevorderen. Het bevat ook kleine hoeveelheden antioxidanten die de hersenen kunnen helpen beschermen. Zo kan het je mentale prestaties aanzienlijk boosten. Je kunt ook magere koffie proberen als je een gezonde manier wilt om cafeïne in je ochtendroutine te krijgen.

  2. Omega 3 Vetzuren

    Omega 3 wordt gezien als erg belangrijk wanneer het gaat om het behouden van reguliere cognitieve functies en kan de gezondheid van je hersenen stimuleren. Je kunt Omega 3 binnenkrijgen via vette vis zoals zalm en forel, maar ook in visoliesupplementen zoals kabeljauwlever en krillolie. Je kunt ook andere Omega 3-supplementen consumeren, zoals hennepzaadolie of zelfs algenolie als je niet van vette vis houdt.

  3. Groene Bladgroenten

    Het is een bekend feit dat bladgroenten zoals boerenkool, rucola, spinazie, kool en sla erg goed zijn voor je gezondheid, maar wist je dat het ook goed kan zijn voor je brein? Dit komt omdat groene bladgroenten (hoe groener hoe beter) rijk zijn aan antioxidanten die de hersencellen kunnen beschermen, en carotenoïden die de hersenkracht kunnen versterken. Ze bevatten ook B-vitamines en foliumzuur die je focus kunnen verbeteren, zodat je geniet van scherpe mentale prestaties.

  4. Kurkuma

    Deze specerij is erg populair geworden over de hele wereld, en kan ook echt wel goed zijn voor de gezondheid van je hersenen. Het actieve ingrediënt in kurkuma, curcumine genaamd, is een krachtige antioxidant om de hersenen te beschermen en er wordt ook gezegd dat het een natuurlijke ontstekingsremmer is. Het is zelfs bekend dat het de bloed-hersenbarrière kan passeren om direct de hersenen binnen te gaan en die cellen ten goede te komen. Kurkuma kan helpen om de gezondheid van je brein te stimuleren, en de aanmaak van nieuwe breincellen te bevorderen.

  5. Lijnzaad

    Deze nootachtige bruine zaadjes zijn erg gezond voor je hersenen. Ze zijn wellicht klein, maar bevatten veel voedingsstoffen die goed voor je hersenen kunnen zijn. Lijnzaad is rijk aan B-vitamines die bijdragen aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress en aan het verminderen van vermoeidheid. Ze bevatten ook magnesium voor psychologische functie plus Omega 3 en vezels. Mensen combineren lijnzaad vaak met andere gerechten, zoals yoghurt, salades of pap, maar je kunt ze ook in de vorm van geconcentreerde lijnzaadolie consumeren.

Andere interessante artikelen

Aanbevolen Producten

Delen met