*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Onze Laagste Prijs Garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis Levering Vanaf €50

    Kies een leverdatum die past

  • Sinds 2017

    Betrouwbaarheid

  • Bescherming Van Klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig en beveiligd bij ons

7 methoden om de stofwisseling te versnellen

De stofwisseling is het proces waarbij binnenkomende voedingsmiddelen worden omgezet naar brandstof en bouwstenen voor het lichaam. Een snel en goed functionerende stofwisseling zorgt ervoor dat er zo min mogelijk wordt opgeslagen als vet in het lichaam. Wie dus wil afvallen, of overtollig lichaamsvet wil kwijtraken, doet er goed aan een snelle stofwisseling te krijgen. Hieronder volgen een aantal tips om de stofwisseling te versnellen voor maximaal gewichtsverlies.

1. Eet en drink regelmatig

Een lichaam dat vreest voor honger zal een langzaam werkende stofwisseling hebben. Zo lang het lichaam het idee heeft dat er ten alle tijden genoeg te eten is, zal de stofwisseling snel en goed blijven functioneren. Dit doe je door het eten en drinken regelmatig over de dag te verdelen. Zo houd je de stofwisseling op gang, en hoeft het lichaam ook geen honger te lijden. Daarbij komt ook nog dat mensen die regelmatig kleine porties eten meer afvallen dan mensen die minder gaan eten.

2. Eet veel proteïnen

Proteïnen hebben een zeer positief effect op de stofwisseling. Het afbreken en opnemen van proteïnen kost namelijk twee keer zo veel energie als het afbreken en opnemen van vetten en koolhydraten. Daarnaast zijn proteïnen de bouwstenen van spieren, en als je spieren groeien, zal ook je energiebehoefte omhoog gaan. Het eten van veel proteïnen zal dus leiden tot betere spiergroei, een groter caloriegebruik, en dus een snellere stofwisseling. Proteïnen zitten voornamelijk in eieren, vis, mager varkens- en rundvlees, tofu producten, noten, bonen, en zuivelproducten.

3. Gebruik veel kruiden

Kruidig eten, en dan met name pittig eten, heeft een zeer positief effect op de stofwisseling. De capsaïcine in specerijen zorgen er namelijk voor dat de lichaamstemperatuur omhoog gaat, waardoor het lichaam meer energie moet verbruiken om weer af te vallen. Hierdoor gaat het lichaam meer calorieën verbranden, waardoor ook de stofwisseling sneller wordt. Ook hebben capsaïcine de aangename bijwerkingen dat zij fungeren als ontstekingsremmers, en dat zij je sneller vol doen laten voelen. Mensen die veel en vaak pittig eten, zullen dus een snellere stofwisseling hebben.

4. Eet regelmatig groenten en fruit met veel mineralen en vitaminen

Vitaminen en mineralen zijn nodig om voeding goed te verwerken in het spijsverteringskanaal, de maag, en de darmen. De belangrijkste hiervoor zijn vitamine B en ijzer. Vitamine B ondersteunt de enzymen die ervoor zorgen dat de voeding wordt afgebroken, en ijzer garandeert een goede toevoer van zuurstof naar de spieren, opdat deze sneller en beter de voedingstoffen kunnen verbranden. Vitamine B zit onder andere in bananen, havermout, gevogelte, schaaldieren, en bladgroenten, en ijzer zit in vlees, vis, spinazie, tofu, en bonen.

5. Eet vezelrijke voeding

Vezels zijn een complexe vorm van koolhydraten en de enige soort koolhydraten die je onbeperkt kan eten zonder nare bijwerkingen of effecten. Het lichaam moet extra veel moeite doen bij het verwerken van vezels, wat de maag en darmen traint om extra hard te werken. Het verwerken van vezelrijke voeding kost dus extra veel energie, en is dus ideaal wanneer je een snelle stofwisseling wilt krijgen. Vezelrijke voeding wordt ook niet als lichaamsvet opgeslagen, en is dus ideaal voor een vetarm dieet. Vezels zijn onder andere te vinden in havermout, bananen, en peulvruchten.

6. Sla nooit het ontbijt over

Het eten van vezels kan het beste gebeuren tijdens het ontbijt. Een fout die veel mensen echter maken, is het ontbijt overslaan omdat zij op dieet zijn. Dit is echter een grote fout, en het is juist het beste om een dag goed te beginnen met een stevig ontbijt waar je de dag goed mee door kan komen. Een ontbijt in de vroege ochtend zorgt ervoor dat de stofwisseling al vroeg op gang komt, waardoor het lichaam ook meer tijd heeft om afvalstoffen af te voeren.

7. Drink regelmatig water

De stofwisseling van je lichaam vertraagt wanneer je niet genoeg water binnenkrijgt. De spijsvertering heeft namelijk water nodig om de voeding goed te kunnen verwerken. Zorg er dus voor dat je altijd genoeg blijft drinken. Het drinken van ijskoud water zal de stofwisseling nog meer versnellen, omdat het lichaam dan extra moeite moet doen om op temperatuur te blijven.

Met deze tips zal je dus sneller de stofwisseling versnellen, waardoor je dus ook sneller de overtollige kilo’s zal kwijtraken.