*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Onze Laagste Prijs Garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis Levering Vanaf €50

    Kies een leverdatum die past

  • Sinds 2017

    Betrouwbaarheid

  • Bescherming Van Klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig en beveiligd bij ons

Kurkuma Capsules: Alles Wat Je Moet Weten Over Dit Geneeskruid

Kurkuma, ook bekend als het gouden kruid of de Indiase saffraan, is een oud kruid dat al sinds de oudheid wordt gebruikt voor culinaire en medicinale doeleinden. Curcuma longa is de botanische naam voor de kurkuma-plant die meestal wordt geoogst in India en andere Zuidoost-Aziatische landen.

Kurkuma is een kruid afgeleid van de wortelstok van de kurkuma-plant. Het gebruik van kurkuma bij het koken is niet nieuw. Het wordt zelfs al duizenden jaren in Aziatische keukens mee gewerkt! Onlangs is het enorm populair geworden, niet vanwege zijn scherpe smaak bij het koken, maar vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen.

Er wordt gezegd dat kurkuma een van de meest effectieve superfoods in de wereld is. Kurkuma is een lid van de gemberfamilie en is verkrijgbaar in verschillende vormen, zoals een specerij, poeder, wortel, capsule, thee en extracten.

Voordat je in de verleiding komt om naar de supermarkt te rennen en deze magische kruiden in te slaan, is hier alles wat je moet weten om de juiste keuze voor jouw lichaam te maken.

Wat is Curcumine?

Er zijn talloze bestanddelen te vinden in kurkuma, waarbij curcumine het belangrijkste bestanddeel is. Het is het belangrijkste actieve ingrediënt in kurkuma en heeft krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen.

Curcumine maakt kurkuma een functioneel voedsel; het voedsel dat mogelijk positieve gezondheidseffecten heeft. De hoeveelheid curcumine in kurkuma is echter niet zo groot.[1]Het wordt dus extreem moeilijk om voldoende curcumine-inname te krijgen door kurkuma als kruid in de maaltijden te gebruiken. Daarom wordt het ten zeerste aanbevolen om kurkuma supplementen te nemen die een aanzienlijke hoeveelheid heilzame curcumine bevatten.

Wat Is De Voedingswaarde Van Kurkuma?

Zoals aanbevolen wordt door de National Nutrient Database van de United States Department of Agriculture (USDA), bevat een eetlepel kurkumapoeder: [2]

  • Calorieën - 29
  • Eiwit - 0,91 g
  • Vet - 0,31 g
  • Koolhydraten - 6,31 g
  • Vezel - 2,1 g
  • Suiker - 0,3 g

Diezelfde eetlepel kurkumapoeder biedt: [3]

  • 16% van de dagelijkse ijzerbehoefte
  • 26% van de dagelijkse behoefte aan mangaan
  • 5% van de dagelijkse behoefte aan kalium
  • 3% van de dagelijkse behoefte aan vitamine C

De Winning van Curcumine en de Biologische Beschikbaarheid

Curcumine bevat antioxiderende, ontstekingsremmende, antikanker- en neurotrofe eigenschappen, wat helpt bij het voorkomen en behandelen van verschillende kwalen. Hoewel het wonderen doet voor de gezondheid, vormt de slechte biologische beschikbaarheid van curcumine een belangrijke barrière voor de klinische werkzaamheid ervan.

Wat is biologische beschikbaarheid en waarom is het zo belangrijk?

Biobeschikbaarheid (BA) is de snelheid waarmee het deel van de stof wordt opgenomen door de bloedsomloop van het lichaam om er een actief effect op te hebben. Dit betekend dat curcumine in kurkuma zeer slecht wordt geabsorbeerd in het lichaam en dat de biologische beschikbaarheid van kurkuma capsules moet worden verbeterd. Er zijn verschillende redenen die bijdragen aan de slechte biologische beschikbaarheid van kurkuma capsules. Bijvoorbeeld het volgende:

  • Het snelle metabolisme en ontlasting uit het lichaam.
  • De manier waarop het door de lichaamsweefsels wordt verdeeld.
  • De korte levensduur vermindert zijn werking in het lichaam.
  • De lage oplosbaarheid in water.

Gelukkig zijn er tal van manieren om de biologische beschikbaarheid van kurkuma en kurkuma capsules te verbeteren:

  • Combineer kurkuma met zwarte peper. Zwarte peper is rijk aan piperine, een natuurlijke stof die de absorptie van curcumine met 2000% helpt verhogen. [4]
  • Je kunt kurkuma mengen met vetten zoals olijfolie, lijnzaadolie of kokosolie.
  • Het gemicroniseerde poeder en de vloeibare micellaire formulering van curcumine helpen bij het verhogen van de orale biologische beschikbaarheid.[5]

Al met al kan het gebruik van een van de bovenstaande methoden de biologische beschikbaarheid van kurkuma aanzienlijk verhogen.

Belangrijke Gezondheidsvoordelen van Kurkuma en Curcumine:

All about Turmeric

  1. Het is ontstekingsremmend

    Curcumine, het actieve ingrediënt in kurkuma, is een krachtige ontstekingsremmer die helpt bij het handhaven van gezonde ontstekingsreacties. De ontstekingsremmende eigenschappen zijn gunstig bij de behandeling van reumatoïde artritis en artrose.

    Mensen die lijden aan artritis moeten het kruid dagelijks consumeren om zichzelf te verlichten van ontsteking en milde gewrichtspijn. Men kan de kurkuma ook in water oplossen en op het gezwollen gebied aanbrengen. Dit kun je onmiddellijke en langdurige verlichting bieden.

  2. Helpt de Spijsvertering

    Als je last hebt van een spijsverteringsprobleem, kan het consumeren van rauwe kurkuma de aandoening helpen beheersen. De belangrijkste componenten van de kruiden stimuleren de galblaas om gal te produceren waardoor het spijsverteringsstelsel direct efficiënter wordt. Het is ook bewezen gunstig te zijn bij het verminderen van de symptomen van gasvorming en een opgeblazen gevoel.

  3. Het Heeft Helende Eigenschappen

    Een van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van kurkuma zijn de helende eigenschappen. De natuurlijke antibacteriële en antiseptische eigenschappen maken kurkuma een effectief ontsmettingsmiddel. Het helpt ook bij het versnellen van de genezing van wonden. Voor zeer kleine snij- en schaafwonden kan het aanbrengen van een pasta van kurkuma poeder en water als een snelle remedie werken.

  4. Helpt Bij Diabetes

    Er is goed nieuws voor mensen die lijden aan pre-diabetes. De ontstekingsremmende en antioxiderende werking van curcumine helpt bij het vertragen van het opkomen van type 2 diabetes. Bovendien helpt het ook bij het verlagen van het insulineniveau en versterkt het het effect van medicijnen die diabetes behandelen. Desalniettemin is het essentieel om een arts te raadplegen voordat je kurkuma capsules inneemt met andere sterke medicijnen.

  5. Verhoogt de Immuunsysteem

    Kurkuma is verrijkt met Lipopolysaccharide, een bestanddeel die bekend staat om zijn antivirale, antischimmel- en antibacteriële middelen die helpt bij het stimuleren van het immuunsysteem. Het dagelijks consumeren van kurkuma kan wonderen doen voor je gezondheid. Het enige wat u hoeft te doen is een theelepel kurkuma poeder in een glas warme melk toevoegen en dit dagelijks consumeren. Je kunt ook kurkuma thee proberen.

  6. Verbetert de Leverfunctie

    Kurkuma is populair vanwege zijn antioxiderende werking. Het helpt bij het verhogen van de productie van de vitale enzymen die helpen de gifstoffen te verminderen terwijl het bloed in de lever wordt ontgift. Door de bloedcirculatie te stimuleren, helpt kurkuma ook bij het ondersteunen van de gezondheid van de lever.

Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van kurkuma?

Zowel kurkuma als curcumine (het belangrijkste actieve ingrediënt) worden over het algemeen als veilig beschouwd en zonder bekende bijwerkingen. Bij grote hoeveelheden van het supplement kan het bij enkele mensen veel voorkomende bijwerkingen veroorzaken. Dit kan misselijkheid, duizeligheid, maagklachten of diarree zijn. Dit komt omdat een hoge dosis kurkuma de secretie van maagzuur verhoogt, wat spijsverteringsproblemen kan veroorzaken.

Bij gebruik in kleine hoeveelheden kan kurkuma echter zowel veilig als effectief zijn. Wanneer het als supplement wordt ingenomen, is het product echter niet aanbevolen voor zwangere vrouwen, omdat dit mogelijk contracties kan veroorzaken. De gouden regel hier is matiging. Het is de sleutel om te genieten van de vele gezondheidsvoordelen van curcumine zonder je zorgen te maken over de mogelijke bijwerkingen.

Aanbevolen dosering van kurkuma:

Turmeric Capsules & Powder

Gewoonlijk gebruiken studies een dosering van 500-2.000 mg kurkuma per dag in de vorm van een curcumine-extract. Dit is veel hoger dan de hoeveelheid die in de natuurlijke kurkuma bevat. Hieronder is een voorbeeld gegeven.

Bij gebruik als specerij levert het gemiddelde Indiase gerecht ongeveer 2.000-2.500 mg kurkuma op, wat 60-100 mg curcumine per dag is. Na extractie kan dezelfde hoeveelheid tot 1.900-2.375 mg curcumine opleveren.[7]

Anderzijds, wanneer gebruikt als specerij, is kurkuma nog steeds gevuld met tal van voordelen. Er is nog steeds geen officieel overeenkomst over de aanbevolen dosering van kurkuma of curcumine, maar hieronder wordt de dosering vermeld die wordt gebruikt in onderzoek met veelbelovende resultaten.[8]

  • Jeukende huid: 500 mg kurkuma tweemaal daags gedurende 8 weken
  • Hoog cholesterol: 700 mg kurkuma tweemaal daags gedurende 3 maanden
  • Artrose: 500 mg kurkuma tweemaal daags gedurende 2-3 maanden

Het wordt ten zeerste aanbevolen om voor de lange termijn geen dagelijkse dosering kurkuma en curcumine in te nemen. De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) heeft echter vastgesteld dat de inname van 2,8 mg kurkuma en curcumine / kilo lichaamsgewicht acceptabel is.[9]

Dat gezegd hebbende; onthoud altijd dat alle kruiden supplementen met zorgvuldigheid moeten worden gebruikt. Raadpleeg altijd medisch advies voordat je een supplement inneemt, inclusief curcumine en kurkuma capsules.

Veelgestelde vragen over kurkuma-capsules

  1. Zijn kurkuma en curcumine niet hetzelfde?

    Nee, dat zijn ze niet. Curcumine is niet hetzelfde als kurkuma. Curcumiine is het belangrijkste actieve ingrediënt van kurkuma dat verantwoordelijk is voor de meeste voordelen voor de gezondheid. Het geeft ook kurkuma zijn karakteristieke gele kleur.

  2. Welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen als ik kurkuma consumeer?

    Kurkuma is een specerij en wordt vaak als veilig beschouwd. Inname van 1-1,5 eetlepel kurkuma poeder per dag wordt als uiterst veilig beschouwd. Curcumine capsules bevatten een hoog percentage curcumine en een overdosis kan bijwerkingen veroorzaken.

  3. Kan ik Curcumine capsules tijdens zwangerschap en borstvoeding nemen?

    Veel moeders consumeren kurkuma als onderdeel van hun dieet tijdens hun zwangerschap en borstvoeding. Het wordt echter ten zeerste aanbevolen om een arts te raadplegen voordat je supplementen neemt.

  4. Zijn curcumine supplementen veilig?

    Afgeleid van kurkuma-extract, is curcuminesupplement als veilig bestempeld zonder bekende bijwerkingen. Dat gezegd hebbende, zorg er altijd voor dat je supplementen van biologische kwaliteit koopt.

Conclusie

Kurkuma, en vooral curcumine (de meest actieve stof), heeft tal van wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen. Het gouden kruid heeft bewezen buitengewoon gunstig te zijn bij het verbeteren van de gezondheid van het immuunsysteem, het beheersen van de bloeddruk en het helpen verlichten van pijn. De krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen helpen ook bij het verbeteren van de symptomen van artritis en depressie.

Zoals bij elk supplement is het echter verstandig om met een arts te praten voordat je kurkuma of curcumine supplementen gebruikt om eventuele kwalen te behandelen. Koop alleen biologische kurkuma capsules en gebruik alleen biologische kurkuma poeder in recepten.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information (PMID: 17044766), 2006
  2. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, April 2018
  3. Self-Nutrition Data
  4. National Center for Biotechnology Information (PMID: 9619120), May 1988
  5. National Center for Biotechnology Information (PMID: 24402825), Mar 2014
  6. National Center for Biotechnology Information (PMCID: PMC5388087), Jun 2016
  7. National Center for Biotechnology Information (PMID: 21194249), Dec 2010
  8. National Center for Biotechnology Information (PMID: 28417091), Jun 2016