*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Onze Laagste Prijs Garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis Levering Vanaf €50

    Kies een leverdatum die past

  • Sinds 2017

    Betrouwbaarheid

  • Bescherming Van Klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig en beveiligd bij ons

Wat is collageen? Jouw ultieme gids over collageen en collageen supplementen

Zonder er twee keer over na te denken, besteden mensen duizenden euro's om te vechten tegen hun verouderingsproces. Van plastische chirurgie, botox en injecteerbare vulstoffen tot chemische peelings en laserbehandeling, mensen zullen er alles aan doen om een jonge en stralende huid weer te bereiken!

Een van de meest allesomvattende methode is echter het gebruik van collageen: een schoonheid bevorderende en anti-verouderende product van de natuur. Dat is de reden waarom collageen supplementen de schoonheidswereld hebben veroverd. Van serums tot poeders en capsules, collageen is in elke mogelijke vorm te vinden. Het lijkt erop dat iedereen geobsedeerd is met het verhogen van hun collageen inname.

Voordat je echter begint met het verhogen van je collageen niveau, is hier alles wat je moet weten over dit natuurlijke schoonheid supplement.

Wat Is Collageen?

Image explaining what is collagen

Het woord collageen is afgeleid van het Griekse woord "Kollagen", waar "Kolla" staat voor lijm en het "gen" staat voor iets dat produceert. In eenvoudiger woorden, collageen is een 'lijmproducerend' eiwit dat de weefsels van het lichaam bij elkaar houdt en ondersteunt. Het is de meest essentiële bouwsteen van ons lichaam die tot 30% van onze eiwitten produceert.

Om meer specifiek te zijn, collagens vormen (op basis van droog gewicht):

  • Spiermassa: 1-10%
  • Botten: 30%
  • Kraakbeen: 60%
  • Huid: 70-80%
  • Pezen: 80%
  • Sclera (buitenste laag van de oogbal): 90%

Al met al is collageen het meest voorkomende eiwit en is het in elk bindweefsel te vinden. Op microscopisch niveau is collageen “triple-helical” van vorm.

Verschillende soorten cellen in de lichaamsweefsels veroorzaken de productie van collageen. Door specifieke aminozuren en peptiden als bouwstenen te gebruiken, bouwen deze verschillende cellen een grote collageen helixstructuur die later wordt gebruikt om lange fibrillen te vormen. Dit helpt bij het ondersteunen van het bindweefsel van het lichaam, flexibiliteit en het vermogen om invloeden van buitenaf te weerstaan. Zeer veerkrachtig collageen helpt ook bij het aanspannen van huidcellen en het versterken van bloedvaten.

Een Uitgebreide Gids Over De Verschillende Soorten Collageen

Als je op de markt bent op zoek naar collageen tabletten of supplementen, zal je waarschijnlijk gehoord hebben over de verschillende collageen types. Dus wat zijn precies die soorten en welke moet je nemen?

Er zijn veel verschillende soorten collageen (minstens 28) in ons lichaam. Onder hen behoren 80-90% tot Type I, Type II en Type III. Alle soorten collageen hebben voordelen voor de huid, haar, nagels en botten, omdat ze allemaal voornamelijk uit nuttige aminozuren bestaan. Om je een nog beter inzicht te geven, is hier een uitleg over de verschillende collageen types.

  1. Type I Collageen

    Het is ongetwijfeld een van de meest voorkomende eiwitten in ons lichaam en het helpt onze botten, bloedvaten, hoornvliezen, pezen en ander bindweefsel te vormen. Het ondersteunt niet alleen bij het verminderen van rimpels en fijne lijntjes, maar verbetert ook de hydratatie en de elasticiteit van de huid. Als je op zoek bent naar collageen voor de gezondheid van de huid, is Type I wat je moet binnen krijgen.

    Naarmate je ouder wordt neemt het niveau van het collageen af. Dat is waarom je een Type I collageen supplement moet nemen om het niveau ervan te verhogen. Het dient als een bouwsteen van de huid en is ook perfect voor wondgenezing. Een van de beste bronnen van Type I is marine collageen.

  2. Type II Collageen

    Type II komt vooral voor in kraakbeen en is uiterst gunstig voor de gezondheid. Kraakbeen is een bindweefsel dat de lange botten bij de gewrichten beschermt. Bovendien is het een structureel onderdeel van de neus, de ribbenkast, het oor, de luchtwegen en meer. Dat is waarom Type II als zeer gunstig wordt beschouwd voor het verbeteren van de gezondheid van gewrichten en het verbeteren van de symptomen van artritis.

    Een van de beste bronnen van type II collageen is biologische bottenbouillon proteïne. Het bevat ook glucosaminesulfaat en chondroïtinesulfaat dat populair is bij de behandeling van algemene gewrichtsproblemen en artritis.

  3. Type III Collageen

    Vaak geassocieerd met Type I, behoort de Type III tot fibrillaire collagenen en is een essentieel onderdeel van organen en huid. Het ondersteunt de structuur van spieren, organen en slagaders en helpt ook bij het handhaven van de functionele integriteit van het hart.

    Type III is overvloedig aanwezig in rundercollageen peptiden die afkomstig zijn van de huid, botten en spieren van de koe.

    Swipe to the right

    Collageen Type Type I Type II Type III
    Gebruik Helpt onze botten, bloedvaten, hoornvliezen, pezen en ander bindweefsel te vormen. Ook handig voor rimpels en elasticiteit van de huid. Het is een structureel onderdeel van de neus, de ribbenkast, het oor, de luchtwegen en meer. Helpt ook de gezondheid van gewrichten te verbeteren. Ondersteunt de structuur van spieren, organen en slagaders en helpt ook bij het handhaven van de functionele integriteit van het hart.
    Beste Bron Marine Collageen Supplementen Biologische Bottenbouillon Proteïne Bovine Collageen Peptiden
  4. Andere Soorten Collageen

    Type IV is een reticulair collageen en helpt bij filtratie. Het is voornamelijk te vinden in het basale membraan en in de verschillende huidlagen.

    Type V is een collageensoort geassocieerd met vezels dat voornamelijk wordt gevonden in de extracellulaire matrix van de skeletspieren. Het is ook essentieel voor het maken van de cellen van de placenta van de zwangere vrouw.

    Type X is netwerkvormend collageen en wordt voornamelijk aangetroffen in het kraakbeen. Het helpt ook bij de groei van nieuw bot in gewrichtskraakbeen.

Alles wat u moet weten over collageenpeptiden en hydrolysaat

Het menselijk lichaam is niet in staat om collageen in zijn natuurlijke staat effectief te absorberen. Daarom ondergaat het eerst een hydrolyseproces waarbij de grote collageenmoleculen worden opgesplitst in kleinere eenheden die bekend staan ​​als collageenpeptiden. Deze peptiden hebben een hogere biologische beschikbaarheid en bevatten hogere concentraties van de aminozuren.

Omdat het kortere ketens van aminozuren zijn, worden ze gemakkelijk opgenomen in de bloedcellen tijdens de spijsvertering. Bovendien zijn ze ook smaak- en reukloos, waardoor ze een perfect voedingssupplement zijn.

Wat is Collagen hydrolysaat?

Collageenhydrolysaat, gehydrolyseerd collageen en collageenpeptiden is allemaal hetzelfde product. Zoals hierboven vermeld, wordt collageen door het hydrolyseproces verkleind en daarom worden collageenpeptiden ook vaak gehydrolyseerde peptiden en collageenhydrolysaat genoemd.

6 Belangrijke tekenen die wijzen op een collageentekort

  • Rimpels
  • Cellulitis
  • Verminderde mobiliteit
  • Spierpijn
  • Problemen met bloedstroom
  • Gewrichtspijn

Wist je dat collageen kan helpen tegen het verschijnen van rimpels?

Representation of Collagen Fibers in Aged & Young Skin

Omdat het verantwoordelijk is voor 75% van het organische materiaal in je huid, is collageen ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van je huid. Het speelt een cruciale rol in niet alleen bij het versterken van de huid, maar ook bij betere hydratatie en elasticiteit. Naarmate we ouder worden, heeft ons lichaam de neiging minder collageen aan te maken, wat leidt tot een droge huid en de vorming van rimpels. [2] Er zijn onderzoeken die het aantonen dat collageen supplementen van collageen peptiden de veroudering van de huid kunnen vertragen en rimpels en droogheid kunnen verminderen. [3]

Wondhelende eigenschappen van collageen helpen bij de snellere genezing van acne littekens en andere huidvlekken. Bovendien helpt collageen ook bij het genezen van de huid die is beschadigd door schadelijke UV-stralen. Regelmatig collageen innemen kan het herstelproces van de huid stimuleren en tegelijkertijd uw lichaam aanmoedigen om nieuw collageen te vormen.

Collageen voor de gezondheid van botten & gewrichten

Type 2 collageen wordt meestal gevonden in het kraakbeen (een weefsel dat de gewrichten beschermt). Naarmate je ouder wordt, neemt de hoeveelheid collageen in je lichaam geleidelijk af, wat het risico op degeneratieve gewrichtsaandoeningen zoals artrose verhoogt.

Er zijn veel onderzoeken die de inname van een collageen supplement ondersteunen om gewrichtspijn te verminderen en artrose te verbeteren. [4]] Onderzoekers hebben aangetoond dat het aanvullende collageen wordt verzameld in kraakbeen en de weefsels stimuleert om collageen te produceren. Bovendien helpt het ook bij het ondersteunen van de gewrichten, het verminderen van pijn, het verbeteren van de flexibiliteit en het verminderen van ontstekingen.

Andere belangrijke voordelen en gebruiken van collageen:

  1. Darmgezondheid

    Heb je last van het lekkende darm syndroom? Het nemen van een collageenvsupplement kan helpen. Het infuseert remediërende aminozuren die helpen bij het afbreken van eiwitten en kalmeert uw darm terwijl beschadigde celwanden genezen.

    Aminozuren in collageen helpen ook de weefsels op te bouwen die het maagdarmkanaal en de dikke darm bekleden, terwijl het helpt bij het behandelen van maagdarmkanaal-aandoeningen. Als gevolg hiervan is het niet alleen effectief bij het genezen van het lekkende darmsyndroom, maar is het ook zeer gunstig gebleken bij colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn en zure reflux.

  2. Verhoogt stofwisseling en energieniveaus

    Collageen helpt bij de omzetting van vitale vitamines en mineralen, wat op zijn beurt helpt bij het verhogen van uw stofwisseling en het toevoegen van droge spiermassa. Door collageen met vitamine C te consumeren, zorgt het ervoor dat uw lichaam het collageen omzet in een bruikbaar eiwit dat helpt bij het herstellen van de bron van uw vitaliteit en energie.

    Bovendien is gebleken dat glycine een vitale rol speelt in het functioneren van zowel het spijsverteringsstelsel als het centrale zenuwstelsel, wat essentieel is voor het behoud van een jeugdig en gezond lichaam. Bovendien helpt het bij het verbeteren van het gebruik van antioxidanten door het lichaam, wat helpt bij het vertragen van de effecten van veroudering.

  3. Versterkt haar, tanden en nagels

    Heb je zwakke en schilferende nagels? Heb je last van haaruitval? Waarschijnlijk is een collageentekort is hier verantwoordelijk voor. Collageen is een essentiële bouwsteen van je haar, tanden en nagels. Een uitgebalanceerd dieet verrijkt met collageenproteïne kan helpen de tekenen van haarverlies te stoppen en je nagels sterk te houden.

    Volgens een studie [1] is gebleken dat er een belangrijke relatie bestaat tussen de regeneratie van de haarzakjes en extracellulaire matrix (ECM). Collageen kan therapeutisch het haarverlies en andere huidgerelateerde problemen aanpakken.

  4. Verbeter de gezondheid van de lever

    Wist je dat collageen zeer nuttig kan zijn bij het ontgiften van je lichaam en het verbeteren van je hart- en levergezondheid? Glycine helpt bij het verminderen van de schade die uw lever ervaart door het absorberen van vreemde stoffen zoals giftstoffen en alcohol. Je zult ook verrast zijn om te weten dat de glycine ook kan worden gebruikt bij het minimaliseren van door alcohol veroorzaakte leverschade en andere vormen van chronisch of acuut leverletsel.

  5. Beschermt de cardiovasculaire gezondheid

    Het aminozuur proline helpt bij het minimaliseren van vetophoping door uw vaatwanden te helpen vetophopingen in de bloedbaan af te voeren. Het helpt bij het beheersen van de bloeddruk en herstelt het weefsel in de slagaders en gewrichten.

    Bovendien ondersteunt arginine de productie van stikstofoxide, wat een betere vaatverwijding mogelijk maakt en een betere circulatie mogelijk maakt.

Voedingsmiddelen die de vorming van collageen in uw lichaam stimuleren

Je lichaam combineert aminozuren en voedingsstoffen uit eiwitrijk voedsel om collageen te maken. Rundvlees, vis, kip, eieren en zuivelproducten zijn enkele van de beste eiwitrijke voedingsmiddelen die je mogelijk moet innemen. Dit conversieproces vereist ook vitamine C, koper en zink. Hoewel vitamine C kan worden verkregen uit citrusvruchten, groene en rode pepers, tomaten en bladgroenten, kunnen de benodigde mineralen worden verkregen uit vlees, volle granen, noten en bonen.

Naarmate je ouder wordt, vertraagt je lichaam het proces van het opnemen van voedingsstoffen en synthetiseert deze efficiënt. Om ervoor te zorgen dat je lichaam een gezond collageenniveau behoudt, moet je dagelijks collageen tabletten nemen.

Hieronder worden de beste collageenbevorderende voedingsmiddelen genoemd:

Infographic of 10 Foods that Boost Collagen

Tips om de collagee neffecten te stimuleren

  • Heb een uitgebalanceerd dieet dat rijk is aan eiwitten, Omega-3-vetzuren, vitamine A en antioxidanten bevat.
  • Als je niet veganist bent, overweeg dan om dagelijks bottenbouillon te consumeren.
  • Cafeïne kan een negatief effect hebben op de wondgenezing en het huidverouderingsproces. Beperk of verminder dus de inname van cafeïne.
  • Roodlichttherapie kan de productie van collageen in de huid stimuleren en verhogen.
  • Regelmatige lichaamsbeweging kan uw collageengehalte beschermen en de tekenen van veroudering helpen bestrijden.
  • Retinol afgeleid van vitamine A helpt de collageenwaarden te verhogen.
  • Ginseng in thee en supplementen helpt bij het verhogen van de hoeveelheid collageen.

Bijwerkingen van collageen en te veel collageen

Gelukkig zijn er geen bijwerkingen bekend van collageen en wordt het algemeen beschouwd en erkend als veilig. De veel voorkomende reden voor mensen die bijwerkingen ondervinden, is dat ze al bestaande allergieën hebben of de aanbevolen dosering hebben overschreden.

Enkele van de meest voorkomende bijwerkingen van collageen gelatine supplementen zijn een opgeblazen gevoel en maagklachten. Dit komt meestal door de grotere omvang van het eiwit. Als je allergisch bent voor rundvlees, moet je absoluut rundercollageen vermijden. Marien collageen is hier een goede vervanger voor.

Als u zwanger bent of momenteel medicijnen gebruikt, neem dan contact op met je arts om ervoor te zorgen dat de collageensupplementen de effectiviteit van uw huidige medicijnen niet verstoren.

Belangrijke veelgestelde vragen met betrekking tot collageen:

  1. Als collageen al aanwezig is in mijn lichaam, waarom moet ik het dan nemen?

    Naarmate we ouder worden, neemt de productie van collageen in ons lichaam af. Helaas begint de natuurlijke productie van collageen te vertragen in het midden van de jaren 20 en beginnen de tekenen van veroudering te verschijnen. Maar maak je geen zorgen. Je kunt een gezond en natuurlijk collageengehalte handhaven door een collageensupplement toe te voegen aan je dagelijkse voeding.

  2. Waarom is Marine Collageen is beter dan runder collageen?

    Marine (of zee-) collageen is smaakloos en zit vol met voordelen voor het uiterlijk. Het heeft een superieur absorptievermogen in vergelijking met andere bronnen van gehydrolyseerd collageen. Bovendien levert zeecollageen een uniek evenwicht tussen glycine, aminozuren, proline en hydroxyproline. Bovendien wordt het erkend als de meest biologisch beschikbare vorm van collageen, wat resulteert in een betere en snellere absorptie.

  3. Is het veilig voor langdurig gebruik?

    Het eenvoudige antwoord is ja. Collageen bestaat uit aminozuren die worden gedefinieerd als voedsel. De collageensupplementen zijn samengesteld om vitale voedingsstoffen aan je lichaam te leveren en het vermogen om natuurlijk collageen te herstellen en op te bouwen te ondersteunen. Maar als je nog steeds twijfels hebt, neem dan contact op met een arts.

  4. Zijn collageenpeptiden eiwit?

    Ja, collegaanpeptiden zijn pure eiwitten. Ze bevatten geen kunstmatige smaakstoffen, zoetstoffen, suiker, gluten, vetten of koolhydraten. Bovendien bevatten ze geen conserveermiddelen en additieven.

  5. Zijn er bijwerkingen?

    Tot nu toe zijn er geen bekende bijwerkingen gemeld. Het wordt echter aanbevolen om het niet op een lege maag in te nemen, anders kan het darmklachten veroorzaken.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information, PMID: 25989472, Oct 2015
  2. National Center for Biotechnology Information, PMCID: PMC3583892, Jul 2012
  3. National Center for Biotechnology Information, PMID: 23949208, Aug 2014
  4. National Center for Biotechnology Information, PMID: 17076983, Nov 2006