*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Onze Laagste Prijs Garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis Levering Vanaf €50

    Kies een leverdatum die past

  • Sinds 2017

    Betrouwbaarheid

  • Bescherming Van Klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig en beveiligd bij ons

Groene Thee of Groene Koffie?

Extra hulp bij het afvallen

Een kopje thee of koffie in de ochtend kan je net die extra zet geven die je nodig hebt om de dag te beginnen. Maar wanneer het om gewichtsverlies aankomt is het nog niet duidelijk welke van de twee nu het best verkozen kan worden.

Gewichtsverlies gebeurt niet dankzij wondermiddelen; er bestaan geen pillen of supplementen die regelmatige lichaamsbeweging en een gezond dieet kunnen vervangen. Deze twee factoren zullen altijd belangrijker zijn dan welk supplement dan ook. Dat gezegd hebbende, zijn er echter wel een aantal voedingsmiddelen die kunnen helpen bij het stimuleren van de stofwisseling, en bij het makkelijker maken van het afvallen.

Twee van deze voedingsmiddelen – groene thee en groene koffie – kunnen al mogelijk onderdeel zijn van je dagelijkse routine. Echter worden deze producten ook verkocht in de vorm van supplementen voor gewichtsverlies. De beste afvalpillen bevatten vaak extracten van groene koffie en groene thee. Wanneer het verliezen van overtollige kilo’s het einddoel is, dan reist de vraag welke van deze producten mogelijk het meest geschikt is.

Groene thee

Groene thee wordt al eeuwen gebruikt als een natuurlijk geneesmiddel in de traditionele geneeskunst. Het is rijk aan antioxidanten die met name het hart- en vaatstelsel gezond houden. De meeste onderdelen van de theeplant kunnen worden gebruikt, maar het zijn met name de bladeren waarin de meest voedzame bestandsdelen zitten, met name wanneer het aankomt op gewichtsverlies.

Bij groene thee zijn met name de antioxidanten en de cafeïne belangrijk. Gezamenlijk bevorderen deze de algehele gezondheid en stimuleren zij de stofwisseling. Het is namelijk aangetoond dat groene thee de energie-output van het lichaam significant kan doen verhogen, en dat dus ook het aantal verbrande calorieën flink vermeerdert. Zowel in rust als gedurende de workout verbrandt je lichaam dankzij groene thee meer calorieën. Ook zijn er onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat groene thee bijdraagt aan meer vetverbranding.

Het langdurig consumeren van groene thee kan bijdragen aan bescheiden gewichtsverlies. Uiteraard zal de thee alleen niet al het werk kunnen doen, maar in combinatie met genoeg lichaamsbeweging kan groene thee een zeer positief effect hebben.

Groene koffie

Groene koffie is gebaseerd op groene koffiebonen. Dit zijn normale koffiebonen die nog niet geroosterd zijn, wat wel het geval is bij reguliere koffiebonen. De belangrijkste bestandsdelen van groene koffiebonen zijn chlorogeenzuur en cafeïne. Chlorogeenzuur helpt bij het stimuleren van een gezonde vetverbranding, en stimuleert het vermogen van het lichaam om vet te verwerken. Zo wordt de aanmaak van vetcellen verminderd, en wordt meer vet gebruikt als brandstof voor het lichaam.

Een onderzoek uit 2007 toonde aan dat het innemen van groene koffie over een periode van 12 weken tot een significant gewichtsverlies kon leiden. Dit gewichtsverlies was zelfs groter dan bij een soortgelijk onderzoek van groene thee.

Groene koffie bevat dan ook meer cafeïne, en in combinatie met chlorogeenzuur kan dit een zeer krachtige uitwerking hebben op de stofwisseling. Groene koffie zal dus bijdragen aan meer vetverbranding dan groene thee. Ook geeft groene koffie je meer energie dan groene thee; de combinatie van cafeïne, en de extra verbranding van calorieën en vet, zorgen ervoor dat je meer energie hebt om de dag door te komen. Dit maakt het dus ook makkelijker om bijvoorbeeld meer te gaan bewegen of sporten.

Wat voor supplementen te nemen?

Als je er voor kiest om supplementen op basis van groene thee of koffie te nemen, dan zijn er een aantal dingen waarop je moet letten:

  • Het effect van deze supplementen zal sterk verminderen wanneer je suiker en melk toevoegt aan de thee of koffie.
  • Het regelmatig consumeren van proteïnen zal ook een negatieve werking op de supplementen hebben.
  • Voor het maximale effect kan je het beste de supplementen combineren met water.
  • Neem de supplementen 2 tot 3 uur voor of na een maaltijd.

Houdt er ook rekening mee dat zowel groene thee als koffie cafeïne bevatten, en dat je dus moet uitkijken met het consumeren van te veel cafeïne. Dit namelijk leiden tot een onregelmatige hartslag, slaapproblemen, en nervositeit. Kies dan ook altijd voor een supplement met een gezonde hoeveelheid cafeïne per portie, zoals de Örtte Skinny Coffee.

Afsluitend

Groene Koffie is dus te verkiezen over groene thee, maar beide producten kunnen natuurlijk een nuttige bijdrage leveren aan een gezond dieet.