*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

Vrolijk Pasen! Gratis Verzending en een cadeau bij elke bestelling voor Pasen

  • Onze Laagste Prijs Garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis Levering Vanaf €50

    Kies een leverdatum die past

  • Sinds 2017

    Betrouwbaarheid

  • Bescherming Van Klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig en beveiligd bij ons

Hoe Beïnvloed Je Humeur Je Gewicht?

De sterkte van in een goede of een slechte bui zijn wordt vaak onderschat. Veel mensen weten niet dat hun humeur niet alleen de mentale toestand beïnvloed, maar ook hun directe omgeving en fysieke gezondheid inclusief gewichtsverandering.

De verhouding tussen ons dagelijkse humeur en gewichtsverlies, of stress en gewichtstoename, is zeer gecompliceerd en wordt veroorzaakt door een aantal factoren die hormonen, voedselkeuzes, seizoensgebonden affectieve stoornis en meer omvatten. Het is gelukkig wel mogelijk om een stabiel lichaamsgewicht en een positieve houding te behouden die een stabiel humeur kunnen bevorderen. Dat is de reden waarom we u in dit artikel zullen helpen begrijpen hoe uw humeur uw gewicht kan beïnvloeden.

Hoe beïnvloed je humeur je gewicht?

Er zijn een aantal factoren bekend die een gewichtsverandering als gevolg van ons humeur kunnen veroorzaken. Dit zijn:

1. Hormonen

Het menselijk lichaam bestaat uit verschillende hormonen die de verantwoordelijkheid op zich nemen voor verschillende activiteiten in ons lichaam, waaronder gewichtstoename en verlies. Er zijn ook hormonen en andere natuurlijke factoren die onze stemming beïnvloeden als we gestrest zijn, vandaar het verband tussen stress hebben en aankomen. Deze hormonen bevatten onder andere Cortisol. Dit wordt geproduceerd door de bijnier wanneer ons lichaam stress ervaart. Er is vastgesteld dat dit hormoon het vermogen om vet te verliezen verminderd omdat het vet vasthoud tijdens stressvolle situaties. In stressvolle situaties is het makkelijk om emotioneel te gaan eten, wat ertoe kan leiden dat je meer aan komt dan normaal omdat je lichaam minder controle heeft tijdens deze periode. Dit is een goed voorbeeld van gewicht aankomen tijdens stress. Een ander hormoon dat gewichtsverandering veroorzaakt is Ghrelin. Ghrelin is een hormoon dat een hoge mate van aanwezigheid in ons lichaam kent tijdens stressvolle tijden. Dit hormoon beïnvloed direct ons verlangen naar eten, waardoor het vanzelfsprekend ons lichaamsgewicht zal veranderen. Oestrogeen, een vrouwelijk geslachtshormoon, kan ook je lichaamsgewicht beïnvloeden.

In tegenstelling tot het aankomen van gewicht door stress, is het ook mogelijk dat andere hormonen zoals leptine ervoor zorgen dat je gewicht verliest. Dit hormoon zorgt ervoor dat je de voedselinname verlaagt als je gestrest bent.

2. Voedselkeuze

Het soort voedsel dat je eet kan uiteraard je humeur en gewicht beïnvloeden. Onze stemming beïnvloedt wat we eten, net zoals dat wat we eten onze stemming beïnvloedt. Heb je je bijvoorbeeld ooit afgevraagd waarom sommige mensen hun dag liever beginnen met een warme kop koffie? Dit komt omdat veel studies tot de conclusie zijn gekomen dat de cafeïne die in een kopje koffie aanwezig is, onze stemming verbetert. Als gevolg hiervan verbetert ons humeur terwijl we gezond eten en ons lichaam goed aanvoelt, waardoor een gezond verband tussen goed humeur en gewichtsverlies wordt bevorderd.

Aan de andere kant kan wat we voelen ook van invloed zijn op wat we eten. Veel mensen reageren bijvoorbeeld op stress door te kiezen voor voedsel dat gevuld is met veel vetten, suikers en calorieën. Volgens onderzoek in Finland hebben stress-eters de neiging om te leunen naar voedsel zoals chocolade, pizza, worstjes, ijsjes, cakes en burgers. Dit komt omdat ze zichzelf beter willen laten voelen als ze gestresst zijn. Het kan echter leiden tot meer buikvet door stress.

3. Seizoensgebonden Affectieve Stoornis

Seizoensgebonden Affectieve Stoornis, of SAD, is een probleem dat eenvoudig ons humeur kan aantasten en depressies kan veroorzaken. Dit is normaal het gevolg van het veranderende seizoen. Seizoensgebonden Affectieve Stoornis zorgt voor zwakte, een gebrek aan energie, slapeloosheid en een verandering in ons eetpatroon. Vaak gebeurt dit jaarlijks tijdens dezelfde periode. SAD kan worden verholpen door fototherapie (door gebruik te maken van speciale lichten), chronotherapie en het gebruik van natuurlijke supplementen. Als toevoeging op je behandeling, is het ook verstandig om met regelmaat te sporten, lange wandelingen te maken en om vaker in de zon te zijn.

4. Stress

Mensen gaan verschillend om met de moeilijkheden van het leven en stress. Sommige mensen hebben de kracht om een stressvolle situatie los te laten zonder ze tegen te laten houden. Anderen kunnen een stressverlichtende techniek hebben zoals naar de spa gaan, op reis gaan, massages ondergaan of tijd doorbrengen met het gezin, terwijl anderen een stressvolle situatie vasthouden zodat het uiteindelijk hun fysieke welzijn zal beïnvloeden. Uit veel onderzoeken van de afgelopen jaren is gebleken dat veel mensen met overgewicht voedsel eten als een methode om met een slechte situatie om te gaan of wanneer ze onder stress of druk staan. Dit leidt waarschijnlijk tot een stress- en gewichtstoename scenario. Sommige mensen met ondergewicht hebben het daarentegen moeilijk met een stressvolle situatie omdat ze in stressvolle tijden juist minder gaan eten.

Oefening voor het lichaam is over het algemeen goed voor het behoud van een gezond lichaamsgewicht, maar je moet de kracht van het elke dag motiveren van jezelf niet onderschatten. Afgezien van het bevorderen van een stabiel en gezond mentaal welzijn, biedt het onderhouden van een goed humeur of een positieve vibe dagelijks andere gezondheidsvoordelen, zoals het bereiken van een gezond lichaamsgewicht. Een negatieve houding zal alleen je gemoedstoestand en je stressniveau verder verslechteren, en dit zal zich geleidelijk aan vertalen in gewichtsverlies of gewichtstoename. Dus om te voorkomen dat je in een slecht humeur terechtkomt of een depressie zoals Seizoensgebonden Affectieve Stoornis, probeer positief en gemotiveerd te blijven.