*De resultaten van onze producten verschillen per individu. Bekijk de disclaimer hier.

  • Laagste prijs garantie

    We vergelijken onze prijzen

  • Gratis levering vanaf €50

    Verzonden door PostNL

  • Webshop Keurmerk

    Sinds 2017

  • Bescherming van klantgegevens

    Uw gegevens zijn veilig bij ons

Menopauze en Gewichtsverlies: Waarom Is Het Zo Moeilijk?

Afvallen tijdens en na de menopauze is een hot topic, omdat het soms onvermijdelijk is om wat extra kilo’s erbij te krijgen tijdens deze periode. De menopauze begint officieel nadat een vrouw 12 maanden lang geen mentale cyclus heeft gehad. Je zult merken dat naarmate je ouder wordt, het handhaven van een constant gewicht moeilijker en moeilijker wordt dan voorheen, vooral in de menopauze. Volgens onderzoek is het rond de tijd van deze menopauze dat veel vrouwen om veel redenen aankomen, zoals een verlagend metabolisme. Deze gewichtstoename is vaak moeilijk te vermijden, maar er zijn manieren waarop je de controle kunt nemen!

Hoe de menopauze het gewicht kan beïnvloeden

Er zijn zoveel factoren met betrekking tot de menopauze die gewichtstoename kunnen veroorzaken. Zoals bijvoorbeeld:

1. Hormonale veranderingen: Hormonale veranderingen tijdens de menopauze zullen waarschijnlijk de oorzaak zijn van het toenemen van het gewicht, omdat zowel een laag als een verhoogd oestrogeenniveau kan leiden tot een verhoogde vetopslag. In dit geval zal de gewichtstoename zich rond de heupen, dijen en buik bevinden.

2. Spiermassa: Verlies van spiermassa heeft een zeer grote invloed op de gewichtstoename tijdens de menopauze. Het is helaas al vastgesteld dat de spiermassa afneemt naarmate we ouder worden en vet, aan de andere kant, toeneemt. Als gevolg van het verlies van spiermassa in het lichaam, wordt het voor het lichaam moeilijk om te bepalen hoe het via het metabolisme calorieën gebruikt, waardoor het een uitdaging is om een ​​gezond gewicht te behouden.

3. Gebrek aan slaap: een gebrek aan slaap van goede kwaliteit kan leiden tot overmatig snacken en een langzamer metabolisme wat resulteert in gewichtstoename. In het geval van de menopauze vinden veel vrouwen het moeilijk om te slapen, wat uiteindelijk leidt tot gewichtstoename.

4. Genetica: een eenvoudig geval van genetica kan ook de kwestie van menopauze en gewichtstoename beïnvloeden. Het is misschien niet eerlijk, maar als uw ouders extra gewicht dragen, zult u waarschijnlijk hetzelfde doen.

5. Insulineresistentie: naarmate vrouwen ouder worden, worden ze geleidelijk aan insulineresistent en tijdens de menopauze kan dit ertoe leiden dat er problemen ontstaan met afvallen. Insulineresistentie is wanneer het lichaam niet correct kan reageren op de insulineproductie, wat leidt tot verhoogde bloedsuikerspiegels.

Hoe verlies je gewicht tijdens de menopauze?

Sommige mensen geloven dat de menopauze en gewichtsverlies niet hand in hand gaan, maar het is heel goed mogelijk om af te vallen tijdens de menopauze als je het werk erin stopt! Om te helpen, kunt je de volgende dingen proberen:

1. Het krijgen van genoeg slaap: omdat is vastgesteld dat slaapgebrek gerelateerd is aan gewichtstoename, is het raadzaam om te proberen hulp te krijgen zodat je een gezonde, rustgevende en goede nachtrust kunt hebben. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je vroeg naar bed moet of je kan manieren vinden om de oorzaken van rusteloze nachten als gevolg van de menopauze, zoals nachtelijk zweten, aan te pakken.

2. Afweging van je dieet: Er zijn verschillende metabolismeverhogende diëten om aan deel te nemen tijdens deze periode, waaronder het eten van veel eiwitten en vezels, het drinken van groene thee, het nemen van veel zuivelproducten en het verbeteren van je relatie met voedsel door bewust te eten. Je kunt ook voedingsmiddelen toevoegen aan je dieet met fyto-oestrogenen zoals soja of voedingssupplementen zoals fenegriek.

3. Actiever worden: rond deze leeftijd worden de meeste mensen minder actief en kan er ruimte ontstaan ​​voor extra gewicht. Oefeningen zijn echter nog steeds essentieel op deze leeftijd, omdat het niet alleen het idee van de menopauze en gewichtsverlies stimuleert, het verbetert ook je humeur en bevordert de kracht van je spieren! Oefeningen zoals cardio en yoga en resistente trainingen zijn ideaal om je goed te laten presteren.