maandag - vrijdag | 11.00 - 16.00

5 Gezondheidsvoordelen Van Collageen (Gewrichten en Botten)

collagen-main-structural-protein-connective-tissues

Collageen wordt wereldwijd aangeprezen als de fontein van de jeugd. Van volumineus haar en een stralende huid tot mobiele gewrichten en sterke botten, gaan de voordelen van collageen veel verder dan sommige mensen denken. Collageen is de bouwsteen die het hele lichaam bij elkaar houdt. Dit essentiële eiwit heeft een grote invloed op de gezondheid van gewrichten en botten, de darmwand en het immuunsysteem. Helaas neemt de productie van collageen af naarmate je ouder wordt. Ook je dieet en levensstijl kunnen de collageenspiegels negatief beïnvloeden. Dit is waar een krachtig collageensupplement kan helpen zorgen voor een optimale gezondheid.

5 voordelen van collageen voor botten & gewrichten:

  1. Collageen voorziet elasticiteit

    Collageen, de bouwsteen van het lichaam en het meest voorkomende eiwit; speelt een cruciale rol bij het bieden van elasticiteit aan bindweefsel en ondersteuning van botten, ligamenten en pezen.

  2. Collageen stimuleert de groei van kraakbeen

    Kraakbeen is het rubberachtige weefsel dat botuiteinden in gewrichten stevig bedekt. Helaas slijt dit weefsel naarmate we ouder worden. Hierdoor hebben de ligamenten en pezen de neiging uit te rekken, waardoor de botten tegen elkaar wrijven wat schade en pijn veroorzaakt. Collageen bevordert het herstel en de groei van kraakbeen en verzacht ontstekingen van de gewrichten. Dus voor de actieve sporters onder ons, is collageen erg belangrijk om mobiel en fit te blijven.

  3. Collageensuppletie kan botverlies voorkomen

    Collageen geeft structuur aan de botten waardoor ze sterk blijven. Dus wanneer collageen afneemt naarmate je ouder wordt, kan je botmassa ook afnemen. Door collageen in te nemen kun je botverlies voorkomen.

  4. Collageensuppletie kan de spiermassa verbeteren

    Collageen draagt bij aan bijna 10% van het spierweefsel en dit eiwit is erg belangrijk om de spieren optimaal te laten werken. Onderzoeksstudies hebben ook gesuggereerd dat een regelmatige inname van goede supplementen bijdraagt aan het verhogen van de spiermassa en kracht bij patiënten met sarcopenie die de neiging hebben om spiermassa te verliezen door veroudering. (1)

    Studies hebben ook gesuggereerd dat collageensupplementen de synthese van spiereiwitten kunnen vergemakkelijken en daardoor de groei van spiermassa dus kan stimuleren. (2)

  5. Collageen kan zwakke gewrichten ondersteunen

    Type II collageen wordt aangetroffen in gewrichten en gewrichten zijn gevoeliger voor slijtage. Dit type collageen ondersteunt de mobiliteit, flexibiliteit en comfort van je gewrichten. Het gebruik van collageensupplementen is vooral handig voor mensen die pijn in de gewrichten ervaren en daardoor beperkt worden in hun dagelijkse activiteit. Het is ook handig voor fitness- en sportliefhebbers.

Hoe kies je de beste collageensupplementen voor gewrichten en botgezondheid

collagen-powder-bowl-measure-spoon

Ook heeft een collageensupplement een aantal andere voordelen, zoals een verbeterde huid, gezonder haar, verminderde droogheid en sterkere spieren. Het is het beste om een collageensupplement te kiezen met hoogwaardige eiwitten zoals collageenpeptiden of type I & III gehydrolyseerd collageen verkregen uit een natuurlijke runderbron.

Zoek voor maximale voordelen naar de beste collageensupplementen met ten minste 1200 mg per portie. Vermijd smaakjes omdat deze vaak additieven kunnen bevatten die je maagdarmkanaal van streek kunnen maken. Zoek ten slotte naar een GMP-zegel, zodat je een veilig en effectief product gebruikt.

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3177172/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/

Andere interessante artikelen

Aanbevolen Producten

Delen met