maandag - vrijdag | 11.00 - 16.00

Spijsvertering

Wat Is Het Spijsverteringsstelsel?

What is the digestive system?

Wist je dat de anatomie van het spijsverteringsstelsel bij een gemiddelde volwassene tot wel 9 meter lang kan zijn? Of dat je ondersteboven kunt eten en het nog steeds de kracht heeft om het te verteren? Het spijsverteringssysteem is uniek en bestaat uit veel verschillende onderdelen. Ten eerste is er het maagdarmkanaal. Dit is de doorgang die voedsel van je mond naar je anus neemt en bestaat uit een aantal holle organen, waaronder de mond, slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm (die de blindedarm, dikke darm en endeldarm bevat) en je anus.

De vaste organen waaruit het spijsverteringsstelsel bestaat, zijn de lever, alvleesklier en galblaas. Andere aspecten van het lichaam die een rol spelen bij de spijsvertering zijn je darmflora (of microbioom), evenals delen van het zenuwstelsel en de bloedsomloop, zoals hormonen en bloed. Dit artikel gaat over ons spijsverteringsstelsel om aan te tonen wat het doet, hoe complex het is en hoe belangrijk het voor je is!

Wat Doet Je Spijsverteringsstelsel?

Je spijsverteringssysteem speelt een belangrijke rol in je lichaam. Het werkt namelijk om de essentiële voedingsstoffen uit het voedsel en de drank die we consumeren te halen en voert het overgebleven afval vervolgens af als ontlasting. Dit omvat vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten en water, die allemaal worden gefilterd en afgebroken tot minuscule stukjes die door hun formaat gemakkelijk door ons lichaam worden opgenomen. Deze worden vervolgens via de bloedsomloop door het lichaam genomen en gebruikt om elke cel van brandstof te voorzien voor energie, groei en celherstel.

What is your gut flora?

Wat Is Je Darmflora?

Het menselijke gastro-intestinale microbiota, ook wel bekend als darmflora, zijn veel kleine micro-organismen die in het spijsverteringskanaal leven. Dat klinkt misschien slecht, want in de meeste gevallen associëren we bacteriën met iets slechts, maar dat is het niet altijd. In dit geval is de darmflora essentieel voor jouw gezondheid. De belangrijkste functie van deze bacterie is om voedsel te verteren dat de maag en dunne darm niet hebben kunnen verteren, waardoor een gezonde spijsvertering wordt bevorderd en constipatie niet ontstaat. Ze helpen daarnaast ook bij de productie van vitamine B & K en bij het beschermen van je immuunsysteem.

Symptomen van een Ongezond Spijsverteringssysteem

Als jouw spijsverteringsstelsel niet optimaal functioneert, kan het leiden naar een aantal gezondheidsrisico’s. Soms vertonen milde klachten, terwijl andere complicaties kunnen leiden naar serieuze gezondheidsproblemen. Als je denkt dat je wellicht lijdt aan een slechte spijsvertering moet je naar de dokter voor een diagnose. Hier zijn een paar dingen waar je op kunt letten:

unhealthy digestive system
  • Maag- of buikpijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Constipatie
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Bloeden
  • Incontinentie
  • Moeite met slikken
  • Maagzuur
  • Plotselinge gewichtsverlies of gewichtstoename

Wat Is De Oorzaak Van Een Slechte Spijsvertering?

Er zijn meerdere factoren die kunnen contribueren aan een slechte spijsvertering. Sommige zijn gemakkelijk te veranderen, maar andere zijn enkel te verhelpen met een medische ingreep of kunnen niet verholpen worden. Hier zijn de meest veelvoorkomende oorzaken van een slechte spijsvertering.

  • Een gebrek aan lichaamsbeweging
  • Slechte voeding (inclusief teveel bewerkte, vette voedingsmiddelen, zout en suiker)
  • Niet genoeg vezels eten
  • Te snel eten of drinken
  • Roken
  • Overmatig gebruik van alcohol
  • Ziekten (zoals prikkelbare darmsyndroom, aambeien en de ziekte van Crohn)
  • Infecties
  • Voedselintolerantie (meestal voor gluten en/of lactose)

Hoe Zorg Je Voor Je Spijsverteringsstelsel?

digestion

Het is dus belangrijk dat jij goed voor je spijsverteringsstelsel zorgt. Terwijl je sommige dingen nou eenmaal niet kunt vermijden, zoals intoleranties, zijn er genoeg andere dingen die je wel kunt ondernemen om je spijsverteringsstelsel te bevorderen:

  • Eet veel vezels
  • Volg een gebalanceerd dieet
  • Sport regelmatig
  • Neem probiotica en prebiotica
  • Ontgiftig je spijstverteringsstelsel regelmatig
  • Stop (of minder) met roken en alcohol
  • Gebruik supplementen voor je spijsverteringsstelsel

Eten voor je Spijsverteringsstelsel

Één van de grootste factor die jouw gezondheid en spijsverteringsstelsel beïnvloedt is het eten wat we consumeren. Veel eten, zoals bewerkt eten, kan het erg verslechteren. Maak je geen zorgen, want er zijn gelukkig veel dingen die je wel kunt eten!

Het Beste Eten Voor Een Gezonde Spijsvertering

Probiotics
Probiotica

Goede bacteriën die de natuurlijke niveaus in de darmflora stimuleren. Gevonden in yoghurt, kefir, kombucha, miso en kimchi.

Prebiotics
Prebiotica

Een speciaal soort voedingsvezel die de goede bacteriën in de darmen voedt. Komt voor in knoflook, uien, bananen, witlofwortel en haver.

Whole Grains
Volkoren Granen

Vol met vezels die de ontlasting helpen opvullen. Ze voeden ook de goede bacteriën in de darmen.

Ginger
Gember

Dit traditionele kalmerende ingrediënt wordt gebruikt om gevoelens van misselijkheid te verminderen.

Fenugreek
Fenegriek

Natuurlijke bron van vezels om voedsel in het spijsverteringskanaal in beweging te houden.

Peppermint
Pepermunt

Helpt bij maagklachten, misselijkheid en problemen met de stoelgang.

Fennel
Venkel

Deze groente is rijk aan vezels die helpen om het spijsverteringssysteem regelmatig te houden.

Dark Green Vegetables
Donkergroene groentes

Een goede bron van onoplosbare vezels. Komt voor in groenten zoals broccoli en spinazie.

Aloe Vera
Aloë Vera

Een zeer zacht ingrediënt dat het spijsverteringskanaal helpt kalmeren en kalmeren.

Papaya
Papaja

Bevat een spijsverteringsenzym, papaïne genaamd, dat helpt bij het afbreken van eiwitvezels.

Haritaki
Haritaki

Traditioneel ayurvedisch ingrediënt om het spijsverteringssysteem te helpen ontgiften en te reinigen.

Chia Seeds
Chia Zaden

Een bron van vezels die een gelachtige substantie vormt die werkt als een prebioticum.

Activated Charcoal
Actieve Houtskool

Bindt zich aan gifstoffen in het spijsverteringskanaal om ze weg te spoelen en een goede spijsvertering te bevorderen.

Turmeric & Curcumin
Kurkuma & Curcumine

Natuurlijke ontstekingsremmer om te helpen bij een opgeblazen gevoel, indigestie en gasvorming.

Apples & Apple Cider Vinegar
Appels & Appelciderazijn

Bevat pectines, een soort oplosbare vezels die het volume van de ontlasting helpen vergroten.

Overzicht

Zoals je kunt zien speelt jouw spijsverteringsstelsel een belangrijke rol in jouw gezondheid, en bij een slecht spijsverteringsstelsel zal je snel merken dat je je niet fit voelt. Dus waarom zou je er niet goed voor zorgen. Sommige oorzaken zijn niet te verhelpen, maar gelukkig zijn er wel veel andere dingen die jij kunt ondernemen om de gezondheid van jezelf en je spijsverteringsstelsel te bevorderen. Er zijn ook veel lekkere dingetjes die jij kunt eten om van nature je spijsverteringsstelsel te bevorderen en er zijn zelfs gemakkelijk in te nemen supplementen voor een extra boost!

Wij maken u erop attent dat de resultaten van onze producten per individu kunnen variëren. Het wordt aanbevolen deze producten te gebruiken naast een voedzaam gebalanceerd dieet en regelmatige lichaamsbeweging. Alle klant beoordelingen op deze website zijn oprecht.