WeightWorld Logo

maandag - vrijdag | 11.00 - 16.00

Gezondheid van de hersenen

Ons brein is geweldig. Niet alleen is het de taak van het brein om het lichaam vooruit te krijgen, maar het is ook verantwoordelijk voor ons geheugen, zicht en onze emoties. Dus, wat doen je hersenen nou precies en waarom is een gezond brein zo belangrijk?
Lees meer

Alle producten in deze categorie

Wat Doen De Hersenen?

What does the brain do?

De brein is eigenlijk het controlepaneel voor je lichaam en zonder dat zou je lichaam in principe dus niet werken! Het gemiddelde volwassen brein weegt ongeveer 3 kilo en is verantwoordelijk voor een grote variatie aan functies. Dit omvat spraak, geheugen, emoties, persoonlijkheid, gedrag, intelligentie, taal, pijn, orgaanfunctie, lichaamsbeweging en het begrijpen van onze zintuigen. Om dat allemaal te kunnen doen, zijn veel energie en middelen nodig; in totaal hebben de hersenen ongeveer 20% van het bloed en zuurstof in het lichaam nodig en hebben ze meer dan 100 miljard neuronen!

Hoe Werkt Het Brein?

Ten eerste ontvangen de hersenen informatie van onze vijf zintuigen: aanraking, zicht, reuk, smaak en gehoor. De hersenen interpreteren deze impulsen vervolgens en creëren er betekenis uit. Vervolgens vertelt je brein jouw lichaam wat de reactie op deze stimuli moet zijn (bijvoorbeeld of het moet spreken of bewegen) en slaat de informatie vervolgens op in ons kortetermijngeheugen. Als we slapen, wordt deze informatie vervolgens omgezet in ons langetermijngeheugen. Althans, dat is de bedoeling!

Hier heb je waarschijnlijk wel eens van gehoord. De hersenen bestaan uit 2 helften, de linker- en rechterhersenhelft. Deze zijn verantwoordelijk voor verschillende functies en controleren de tegenoverliggende zijden van het lichaam. De linkerhersenhelft regelt de analytische aspecten zoals schrijven, rekenen, spraak en begrip, terwijl de rechterhersenhelft aspecten als creativiteit, ruimtelijk inzicht en muzikale vaardigheden beheert. Dit is ook een reden waarom er een theorie bestaat die suggereert dat mensen altijd een dominante hersenhelft hebben, wat zich meestal uit in het karakter en het doen en laten van die persoon.

Het brein maakt ook deel uit van het centrale zenuwstelsel, samen met het ruggenmerg. Dit is hoe je hersenen communiceren met de rest van je lichaam. Het doet dit door zenuwcellen te gebruiken die neuronen worden genoemd en die chemische en elektrische signalen over paden sturen, genaamd synapsen.

Symptomen Van Ongezonde Hersenen

Een gezond brein kan al deze functies goed vervullen, maar een brein dat niet zo gezond is of problemen ervaart, kan leiden tot problemen zoals geheugenverlies, spraakstoornissen, beroertes en zelfs bijdragen aan ziekten zoals Alzheimer, Dementie, Parkinson en Epilepsie. Hoewel er veel oorzaken zijn voor problemen in de hersenen, zijn er enkele veelvoorkomende symptomen waar je op moet letten. Onthoudt echter dat er veel meer aspecten zijn die in overweging genomen moeten worden voor je kan zeggen dat je een hersenziekte hebt. Hier zijn wel symptomen waar je op kunt letten:

poor brain health
  • Geheugenverlies
  • Hersenmist
  • Gebrek aan concentratie
  • Hoofdpijn
  • Veranderingen in persoonlijkheid
  • Veranderingen in de stemming
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Vermoeidheid
  • Moeilijkheden om te bewegen
  • Gebrek aan evenwicht
  • Verminderde alertheid

Wat Veroorzaakt Ongezonde Hersenen?

Er zijn veel oorzaken die kunnen leiden tot ongezonde hersenen. Als het gaat om ziektes, zijn het meestal de factoren waar we niet veel aan kunnen veranderen zoals leeftijd of genen, maar algemene problemen zoals hersenmist, een gebrek aan concentratie en geheugenproblemen kunnen komen door je levensstijl. Hier zijn sommige oorzaken van ongezonde hersenen:

  • Leeftijd
  • Genen
  • Ongezond dieet
  • Gebrek aan sport
  • Stress
  • Hormonen
  • Uitdroging
  • Medicatie
  • Ziekte
  • Geestelijke ziekte

Hoe Zorg Je Voor Je Brein?

De beste manier om je hersenen scherp, alert en gezond te houden is om je lichaam gezond te houden. Hier zijn een paar manieren om voor je hersenen te zorgen:

brain health
  • Volg een gezond, uitgebalanceerd dieet
  • Voeg hersenkrakend eten toe aan je dieet
  • Neem supplementen voor de gezondheid van de hersenen
  • Gebruik prebiotica en probiotica
  • Probeer je stemming in evenwicht te houden
  • Drink genoeg water
  • Sport regelmatig
  • Verminder stress
  • Probeer niet te veel te multitasken
  • Maak tijd vrij om opmerkzaam te zijn
  • Besteed niet te veel tijd achter schermen
  • Doe hersenoefeningen zoals een sudoku

Voeding Voor Je Brein

Een goede manier om voor je hersenen te zorgen is om je dieet aan te scherpen. Er zijn bepaalde dingen die je kunt integreren in je dieet om de gezondheid van je brein te stimuleren. Er zijn ook bepaalde ingrediënten die je kunt toevoegen aan je dagelijkse routine om je hersenen te boosten!

Fatty Fish
Vette Vis

Dit zijn een rijke bron van omega 3-vetzuren waarvan bekend is dat ze de gezondheid van de hersenen ondersteunen. Voorbeelden zijn onder meer zalm, kabeljauw, tonijn en krill.

Plant-Based Omega 3 Sources
Plantaardige Omega 3-bronnen

Ook rijk aan Omega-3 voor de hersenen, maar dan geschikt voor veganisten en mensen die niet van vis houden. Denk aan lijnzaad, chiazaad en algenolie.

Green Leafy Vegetables
Groene Bladgroentes

Deze bevatten voedingsstoffen voor de hersenen, zoals vitamine K, luteïne, foliumzuur en bètacaroteen. Voorbeelden zijn broccoli, boerenkool en spinazie.

Hemp
Hennep

Als natuurlijke bron van Omega 3 is hennep (in tegenstelling tot zijn psychoactieve tegenhanger) een veilige manier om de gezondheid van de hersenen te verbeteren.

Berries
Bessen

Bessen zitten boordevol flavonoïden die het geheugen kunnen helpen verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn aardbeien, frambozen en bosbessen. Ook nog eens smakelijk!

Dark Chocolate
Pure Chocolade

Bevat antioxidanten die je hersenen kunnen beschermen tegen vrije radicalen die oxidatieve stress veroorzaken.

Whole Grains
Granen

Goede bron van Vitamine E dat je brein verzorgt. Denk aan bruine rijst, gerst en haver.

Tea and Coffee
Thee en Koffie

Cafeïne kan je concentratie een boost geven en betere mentale prestaties leveren.

Eggs
Eieren

Dit zijn uitstekende voedingsmiddelen voor de hersenen, omdat ze een bron zijn van vitamine B6, B12 en foliumzuur die hersenkrimp helpen voorkomen.

Avocados
Avocado’s

Boordevol met gezonde vetten. Avocado’s helpen je bloeddruk te verlagen, wat cognitieve functies preserveert.

Co-Q10
Co-Q10

Dit ingrediënt bevat Vitamine B wat vermoeidheid vermindert.

Walnuts
Walnoten

A source of protein and healthy fats that can improve and support cognitive function as well as look after the heart.
Walnoten zijn een gezonde bron van goede vetten en kunnen je cognitieve functies verbeteren en hart ondersteunen.

Overzicht

Het is belangrijk dat jij goed zorgt voor je hersenen, zodat jij op latere leeftijd nog steeds kunt genieten van goede mentale prestaties. Er zijn diverse manieren waarop jij vandaag nog kunt beginnen om voor je hersenen te zorgen!

Wij maken u erop attent dat de resultaten van onze producten per individu kunnen variëren. Het wordt aanbevolen deze producten te gebruiken naast een voedzaam gebalanceerd dieet en regelmatige lichaamsbeweging. Alle klant beoordelingen op deze website zijn oprecht.